skip to Main Content

Blended Leren voor onderwijsteams: voordelen en aandachtspunten

Blended Learning is een term die we tegenwoordig steeds vaker voorbij zien komen in onderwijsland. Een vorm van leren die niet alleen wordt ingezet door leerkrachten in de klas, maar ook effectief is voor het trainen van onderwijsteams zelf. Wat is Blended Learning en wat zijn de voordelen van deze leervorm voor onderwijsteams?

Blended Learning bestaat al een tijd

De term Blended learning bestaat al een tijdje. Het is een Engelse term die in de jaren negentig van de vorige eeuw is ontstaan. Kort gezegd houdt Blended Learning in dat je binnen scholing gebruik maakt van verschillende leervormen. Het toepassen van een mix van leervormen werd echter al in de jaren tachtig gebruikt door opleiders en trainers in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld om grote groepen medewerkers te leren om ICT-systemen te laten bedienen. De medewerkers kregen opdrachten en zelfstudiemateriaal mee naar huis zodat ze de leerstof in hun eigen tempo en in hun eigen tijd konden doornemen.

Verschillende leervormen en leerstrategieën

Er bestaan verschillende definities van Blended Learning. Het komt vaak neer op een combinatie van online leren en contactonderwijs, al is hier wel discussie over. Sommigen vinden dat het gaat om een mix van leervormen, zowel met als zonder technologie. Dat kan dus een combinatie zijn van traditioneel onderwijs en ‘online’ onderwijs waarbij je gebruikt maakt van verschillende media en tools, maar het kan ook een combinatie van didactische strategieën betekenen, zelfs zonder dat daarbij technologie van pas komt. In ieder geval gaat het er dus om dat er verschillende vormen worden gecombineerd, zoals technologie, instructiewijzen, leertheoretische uitgangspunten of didactische strategieën.

Waarom Blended Learning?

Blended Learning is een populaire term geworden in onderwijsland. Er zijn cursussen voor leerkrachten om Blended Learning te gebruiken in de klas, maar ook wordt Blended Learning ingezet voor het opleiden van leerkrachten zelf. Waarom zou je als onderwijsprofessional kiezen voor een Blended Learning traject? Een groot voordeel is dat je de onderdelen van een leertraject kunt opsplitsen. Je kunt deelnemers de theorie en opdrachten laten maken in hun eigen tijd, bijvoorbeeld met een e-learning. Zo kunnen deelnemers hun eigen leerpad vormgeven. Deelnemers bepalen zelf welke onderdelen ze overslaan omdat ze deze kennis al hebben en over welke onderdelen ze juist meer informatie willen omdat het nog niet helemaal duidelijk is. Bovendien kun je gemakkelijker inzichtelijk maken wat je leert en hoe dat verloopt. Door het leerproces te splitsen haal je meer uit je live bijeenkomsten. Je kunt dan dieper ingaan op wat de leerstof betekent voor de praktijk, vragen behandelen die er zijn, ervaringen uitwisselen en met elkaar oefenen. In het onderwijs heb je maar een aantal studiedagen en op deze manier zorg je dus dat je efficiënter en effectiever met elkaar kunt leren.

De voordelen van Blended Learning

Er zijn nog meer voordelen van Blended Learning. De voordelen op een rijtje:

  • Autonomie: eigenaarschap over eigen leerpad;
  • Inzicht: meer grip op wat je leert en hoe dat verloopt;
  • Maatwerk: betere aansluiting bij persoonlijke wensen en behoeften;
  • Samen leren: stimulans om samen te leren tijdens live bijeenkomsten of in de online leeromgeving d.m.v. een forum;
  • Effectiever en efficiënter: theorie leer je online waardoor je meer haalt uit het klassikale gedeelte;
  • Gevarieerd: leren wordt leuker door een mix van leervormen.

Wat is het effect op leerresultaten?

Uit onderzoek blijkt dat de leerresultaten van leertrajecten met gemixte leervormen vaak hoger zijn dan alleen klassikaal leren of alleen online leren. Daarnaast vinden deelnemers het vaak een leukere manier van leren omdat het meer variatie brengt in het leren. Face-to-face leren blijft in het onderwijs van belang, voor leerlingen maar zeker ook voor de leerkracht. Lesgeven kun je niet leren uit een boek of van een scherm. Lesgeven leer je door het krijgen van feedback op je handelen, het uitwisselen van ervaringen en het oefenen met vaardigheden in de praktijk. Het is niet zo dat het onderwijs per definitie verbetert wanneer je het onderwijs voor leerlingen en leerkrachten blended maakt. Slecht onderwijs wordt niet beter door het toevoegen van technologie. De effectiviteit van Blended Learning hangt sterk af van de kwaliteit van het aangeboden lesmateriaal, de manier waarop instructies worden gegeven (didactiek) en in welke mate Blended Learning extra leertijd oplevert.

Aandachtspunten bij Blended Learning

Zijn er ook nadelen van Blended Learning? Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Er zijn zeker wel zaken waar je op moet letten als je Blended Learning gaat inzetten voor de ontwikkeling van jouw schoolteam(s). Denk eraan dat werken met een nieuwe methode altijd tijd vraagt. Er komt regelwerk bij kijken, maar vooral belangrijk: zorg dat je het team goed meeneemt in de nieuwe leermethode. De ene medewerker zal het prettiger vinden om online te leren dan de andere medewerker. Ook zijn er medewerkers die misschien wat minder digitaal vaardig zijn. Dat zal steeds minder worden, maar desalniettemin goed om rekening mee te houden. Zorg ook dat je met het team bespreekt wanneer medewerkers de e-learnings volgen en hoe dat in hun planning past. Zo voorkom je dat er motivatieproblemen ontstaan of weerstand omdat medewerkers niet goed zijn meegenomen in de nieuwe vorm van leren.

Meer weten?

Binnen Klaarr verzorgen wij Blended Learning teamtrainingen voor scholen en academies van besturen. We maken deze leertrajecten altijd op maat op basis van de wensen en behoeften van de school. We hebben ook leertrajecten samengesteld voor specifieke doelgroepen zoals de startende leerkracht, zij-instromer en de onderwijsassistent. Wil je een keer sparren over dit onderwerp? Neem contact op Stephana Kruse.

Team Klaarr

Klaarr Educatie is een onderwijsadvies organisatie die scholen in het primair en secundair onderwijs ondersteunt door middel van training en begeleiding van educatieprofessionals in alle lagen van de school.

Back To Top
Contact

Vrijblijvende afspraak

Contact

Vrijblijvende afspraak

Maak een vrijblijvende afspraak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.