Content voor Ingelogde Gebruikers

Zij-instromer Laura: goede begeleiding is essentieel

Laura Hollander is een zij-instromer die tweeënhalf jaar geleden na een loopbaan bij commerciële bedrijven de overstap maakte naar het basisonderwijs. Ze startte tijdens de coronapandemie en moest daardoor gelijk online lesgeven. Geen makkelijke start. Toch heeft ze alles als zeer positief ervaren en staat ze met plezier voor de klas bij Basisschool de Verwondering. In een interview met Klaarr vertelde Laura ons over haar keuze voor het onderwijs, haar instroomtraject en hoe zij dat beleefd heeft.

Kun je iets vertellen over jouw keuze om het onderwijs in te gaan?

“Voordat ik de overstap naar het onderwijs maakte had ik een leuke maar ook stressvolle baan in het bedrijfsleven. Grappig genoeg riep ik vroeger altijd dat ik lerares wilde worden, maar toen ik een studie moest kiezen en de studenten van de PABO zag, dacht ik: dit ben ik niet. Het voelde niet als iets wat ik op dat moment wilde studeren dus koos ik voor een business opleiding. Ik heb lange tijd gewerkt voor Asics, waar ik verschillende functies heb gedaan. Van supply chain manager tot product-line-manager. Op een gegeven moment begon het bij me te kriebelen. Misschien moet ik de sport uit, dacht ik. Vervolgens heb ik nog krap een jaar bij Samsonite gezeten. Ik werkte drie dagen in Antwerpen en twee dagen in Amsterdam, vloog de hele wereld rond en toch bleef dat gevoel. Ik merkte dat ik er echt klaar mee was. Toen werd ik zwanger en dat was eigenlijk het moment waarop het onderwijs in mijn hoofd weer naar voren kwam.”

Wat trok je specifiek aan in het onderwijs?

“Wat ik miste in mijn commerciële baan was toch een beetje de maatschappelijke bijdrage. De vraag: waar doe je het voor? Je zou kunnen zeggen dat ik bij Asics indirect bezig was om mensen gezonder te maken door goede schoenen te produceren waarmee mensen kunnen sporten. Aan de andere kant is het toch ook echt een commercieel bedrijf. Ik denk dat ik meer direct iets wilde toevoegen aan de maatschappij. Iets wat ik kan achterlaten. Wat laat ik nu achter met een schoen? Het leek mij veel waardevoller om kinderen te helpen bij hun ontwikkeling.”

Het vak gaat niet alleen over lesgeven. Je krijgt ook kinderen in de klas waar thuis van alles aan de hand is of die te maken hebben met een uitdaging in de ontwikkeling. Dat vind ik nogal wat.

Wat maakte het voor jou anders om pas later in je loopbaan het onderwijs in te gaan?

“Dat ik iets meer levenservaring heb. Hierdoor voel ik me zekerder om voor een klas te staan. Ik had na mijn studie het idee dat ik te jong was om het onderwijs in te gaan. Op die leeftijd wist ik nog helemaal niet wie ik zelf was, wat ik wilde en wat bij me paste. Het leek mij een grote verantwoordelijkheid om kinderen te begeleiden als je zelf nog in ontwikkeling bent. Het vak gaat namelijk niet alleen over lesgeven. Je krijgt ook kinderen in de klas waar thuis van alles aan de hand is of die te maken hebben met een uitdaging in de ontwikkeling. Dat vind ik nogal wat. Als leerkracht moet je dit soort dingen goed kunnen aanvoelen en dat is makkelijker als je wat ouder bent en het één en ander hebt meegemaakt. Wat dat betreft heb ik veel respect voor jonge mensen die er wel voor kiezen om voor de klas te gaan staan. Daarnaast heeft mijn werkervaring me ook geholpen om een school te kiezen die bij mij past. Ik werk nu op een school met een open leerplein waar ruimte is voor leren leren en flexibiliteit. Iets wat ik in mijn vorige baan ook heel fijn vond en goed bij mij past als persoon.”

Wat heeft je positief verrast in het onderwijs en wat vind je lastig?

“Misschien cliché, maar de passie die mensen hebben voor hun vak. Dat vind ik echt fantastisch. Het onderwijs is minder commercieel en minder stressvol. Ik heb minder lange werkdagen waardoor ik mijn zoon elke dag kan ophalen om half vijf. In mijn oude job kon dat echt niet. Aan de andere kant mis ik soms wel het commerciële denken. Ontwikkelingen gaan hier iets langzamer en processen zijn anders georganiseerd. Aan de ene kant is het logisch dat een school minder commercieel gericht is. Als leerkracht word je opgeleid om les te geven en dat is ook wat je het liefste doet. Tegelijkertijd is een school een bedrijf met personeel dat draaiende gehouden moet worden. Als ik ziek ben, moet ik vervangen worden. Daar moet operationeel en financieel ruimte voor zijn. Wat ik ook niet wist was dat je op het middelbaar onderwijs meer verdient dan op het basisonderwijs. Dat wordt nu wel recht gezet, maar als buitenstaander denk je wel: waarom heeft dat zo lang stand kunnen houden?”

Ik denk dat zij-instromers een mooie toegevoegde waarde kunnen zijn voor de school. Zij nemen expertise mee uit hun vorige vakgebied en hebben een frisse blik op het onderwijssysteem.

Zou het onderwijs gebaat zijn bij wat meer commercieel denken?

“Ik geloof zeker dat het hand in hand kan gaan: met een warm hart werken voor een goede zaak en commercieel inzicht gebruiken om je school draaiende te houden. Soms moet je zonder emotie kunnen kijken naar bepaalde dingen. Je hoort vaak: de kinderen gaan voor. Dat snap ik ook en tegelijkertijd is het goed om naar het onderwijs te kijken vanuit een langetermijnvisie. Het is belangrijk dat je niet alleen brandjes blust, maar ook ergens naartoe werkt vanuit een visie. Ik denk dat zij-instromers op dat vlak een mooie toegevoegde waarde kunnen zijn voor de school. Ze nemen expertise mee uit hun vorige vakgebied en ook een frisse blik op het onderwijssysteem. Hierdoor helpen ze scholen om na te denken over waarom je de dingen doet zoals je ze doet en waar je kunt verbeteren.”

Kun je iets vertellen over hoe jouw instroomtraject is verlopen?

“Mijn start verliep iets anders, omdat ik moeder werd op het moment dat ik zou instromen. Vervolgens kreeg ik ook nog een nekhernia. Hierdoor begon ik een half jaar later in januari, midden in de pandemie en dus midden in het digitaal lesgeven. Op zich ging het mij best goed af want ik was vanuit mijn vorige baan al gewend om online te vergaderen met onze collega’s in Japan. Al is het met leerlingen natuurlijk wel iets uitdagender, omdat je een hele groep bij de les moet houden. Controle houden over een groep via video is veel lastiger. In die tijd had ik ook geen lessen op de hogeschool, omdat het even duurde voordat ze omgeschakeld waren naar digitaal onderwijs. Toch ervoer ik dat niet per se als lastig. Voor mij was het eigenlijk wel goed te combineren met een kind. Ik hield veel tijd over. Maar goed, ik ben ook iemand die makkelijk zelf studeert.”

Communicatie is heel belangrijk voor wederzijds begrip. Als zij-instromer kun je vanuit enthousiasme denken ‘ik wil graag helpen’ maar soms wordt het ervaren als ‘zij denkt het allemaal te weten’. Andersom is het ook goed dat scholen de levens- en werkervaring van zij-instromers erkennen en sensitief zijn voor wat een zij-instromer allemaal doormaakt in hun begeleidingstraject.

Hoe heb je de begeleiding in het algemeen ervaren?

“Als positief. In het begin was het even wennen. Toen de scholen weer opengingen, startte ik met een stage bij de kleuters en dat lag mij niet helemaal. Daarnaast merkte ik dat ik niet helemaal op één lijn lag met mijn begeleider. Eerst wist ik niet zo goed hoe ik hiermee moest omgaan. Ik had het gevoel dat ze mij op school zagen als een beginner die nog niets weet, terwijl ik voor mijn gevoel juist ook veel ervaring meebracht. Ik besloot toen wat vaker met mijn begeleider te gaan koffiedrinken en te vragen hoe zij er tegenaan keek. Dat heeft erg geholpen. Communicatie is belangrijk voor wederzijds begrip. Als zij-instromer kun je vanuit enthousiasme denken ‘ik wil graag helpen’ maar soms wordt het ervaren als ‘zij denkt het allemaal te weten’. Dat snap ik wel. Andersom is het ook goed dat scholen de levens- en werkervaring van zij-instromers erkennen en sensitief zijn voor wat een zij-instromer allemaal doormaakt in hun begeleidingstraject. Ik herpakte mij gelukkig en heb het nu enorm naar mijn zin in het onderwijs, maar ik kan mij ook voorstellen dat je als zij-instromer afhaakt als de begeleiding niet goed verloopt.”

Je hebt op een bepaald moment gekozen voor externe begeleiding van onze onderwijsadviseur Irma Jacet. Kun je daar iets over vertellen?

“Ik werkte drie dagen en op die dagen hadden collega’s weinig tijd om mij te begeleiden omdat ze zelf aan het werk waren. Een zij-instromer begeleiden wordt toch vaak gezien als extra werklast. Mijn directeur vroeg op een gegeven moment of ik nog ondersteuning nodig had. Toen zei ik: “Ja eigenlijk wel.” Ik ben heel blij dat mijn directeur in me wilde investeren. Het was al snel duidelijk dat er externe begeleiding nodig was. Omdat er intern geen tijd was maar ook omdat ik behoefte had aan iemand van buitenaf die objectief met me mee kan kijken. Collega’s hebben een eigen vorm van lesgeven ontwikkeld en doen dingen op hun eigen manier. Het is belangrijk dat je als leerkracht je eigen aanpak ontwikkelt die bij je past. Ik had Irma een keer gezien bij een training en vond haar heel goed. Zij is praktijkgericht en heeft veel expertise. De begeleiding van Irma is heel fijn. Irma heeft geeft mij veel nieuwe inzichten en veel praktische tips die ik direct kan toepassen.”

Collega’s hebben vaak een eigen vorm van lesgeven ontwikkeld en doen dingen op hun eigen manier. Het is belangrijk dat je als leerkracht een aanpak vindt die bij jou past.

Waar had je vooral hulp bij nodig?

“Ik had één dag in de week een grote groep van zevenentwintig leerlingen waarvan negen leerlingen extra aandacht nodig hadden. Het was hierdoor erg lastig om de groep onder controle te krijgen. Irma heeft mij geholpen om een eigen aanpak te ontwikkelen waardoor ik zekerder voor de klas ging staan. Dat begon bij aanwijzingen hoe ik de groep stil kon krijgen zodat ik rustig mijn instructie kon geven. Zij adviseerde mij bijvoorbeeld om positief gedrag te benoemen. Ze zei: “Kijk naar de leerlingen die goed zitten in de klas en ga dat benoemen.” Ik had daar nog nooit over nagedacht. Het bleek te werken en het voelde goed. Tijdens je studie krijg je veel theorie, maar in de praktijk zijn dingen toch vaak net even anders. Daarom is het fijn als iemand je kan observeren en advies geeft over hoe je het beter kunt doen.”

Wat kan er nog verbeterd worden aan het zij-instroom traject?

“De koppeling van opleiding naar het werkveld. Je wordt nu gekoppeld aan een schoolopleider. Het zou mooi zijn als je ook gekoppeld wordt aan een begeleider vanuit je opleiding. Dat zou voor mij een stuk veiliger voelen. Ik kan eigenlijk nergens heen als de begeleiding of de stage niet lekker loopt. Dat moet je dan allemaal zelf oplossen. Als een schoolopleider je bijvoorbeeld een slechte beoordeling geeft, heb je geen ‘second opinion’ van een begeleider die je vanuit de opleiding begeleidt. Bij mij is het goed gegaan, maar als je pech hebt moet je je hele stage opnieuw doen omdat het niet helemaal goed loopt met een school. Dat kan heel demotiverend zijn en er toe leiden dat je het traject als zij-instromer stopt. Het is naar mijn idee belangrijk dat je altijd iemand hebt vanuit de opleiding die jou kent en kan ondersteunen als het nodig is.”

Klaarr Educatie is een onderwijsadvies organisatie die scholen in het primair en secundair onderwijs ondersteunt door middel van training en begeleiding van educatieprofessionals in alle lagen van de school.

Scroll naar boven
Aanvraag adviesgesprek "Onderwijsassistent met impact"

Aanvraag advies - Onderwijsassistent met impact

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Vrijblijvende afspraak

Contact

Vrijblijvende afspraak

Maak een vrijblijvende afspraak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.