DE IB, ZORGCOÖRDINATOR, UNITLEIDER OF SPECIALIST ALS SPIL VAN ONDERWIJSONTWIKKELING
Een scholing van 4 dagdelen voor Intern Begeleiders, unitleiders, zorgcoördinatoren en specialisten die bijdragen aan innovaties en onderwijsontwikkeling in school.
Constructief en positief aan de slag met het schoolteam
De intern begeleider, unitleiders, zorgcoördinatoren en de specialisten zijn inmiddels onmisbaar in de school. Zij hebben, naast de coördinatie van passend onderwijs en/of hun specifieke specialisme, veelal een hele belangrijke rol in het verbeteren en daarmee veranderen van de kwaliteit van onderwijsleersituaties waar het hele team bij betrokken is. Dit vraagt uiteraard andere vaardigheden dan bijvoorbeeld de inhoud en het begeleiden van individuen. In deze cursus van 4 dagdelen krijg je naast theorie, vooral veel praktische handvatten hoe je veranderingen kunt helpen invoeren in de school met succeservaringen als uitgangspunt. Veranderen wordt hiermee efficiënter, makkelijker en leuker!
· Voor wie?
Deze cursus is geschikt voor zowel startende als ervaren Ib’ers, zorgcoördinatoren, unitleiders en specialisten (bijv. gedragsspecialist, hoogbegaafdheid specialist, muziekspecialist) die de aankomende periode bijdragen aan onderwijsontwikkeling in de school.
· Doelen scholing:
- Je leert hoe je vanuit jouw rol een positieve invloed kunt uitoefenen op collega-teamleden.
- Je leert de basisprincipes van het begeleiden en coachen van een team.
- Je leert over draagvlak creëren voor gemeenschappelijke doelen.
- Je leert verschillende stadia in teamontwikkeling te herkennen en weet welke interventies passen bij de verschillende groepsdynamische processen.
- Je leert weerstand te herkennen en oefent met effectief feedback te geven.
Deze doelen worden behaald door effectief te oefenen met casussen uit de praktijk.
· Werkwijze
In de cursus ga je samen met Ib’ers, zorgcoördinatoren en specialisten van andere scholen onder leiding van twee trainers aan de slag met het inzetten van een vernieuwing die op stapel staat bij jullie op school. Aan de orde komt:
- de rol van jou in dit implementatietraject,
- diverse werkwijzen met betrekking tot vernieuwingen in een schoolteam,
- verschillende typen teams
- en de fasen van implementatie en het omgaan met weerstand in een team.
Er wordt gewerkt vanuit een positieve en constructieve aanpak vanuit het gedachtegoed
van de positieve psychologie. Belangrijk daarin is dat het gewenste gedrag wordt beloond
en dit dient als uitgangspunt voor de implementatie.
In de cursus is veel ruimte voor casussen uit de praktijk, er wordt hiermee geoefend. Dit wordt tevens uitgewisseld met collega cursisten. Uiteraard wordt tijdens deze oefenmomenten de theorie ingezet en uitgeprobeerd, zodat je kunt ervaren wat voor jou het beste werkt.
· De opbouw van de scholing:
Dagdeel 1: de IB-er, specialist, unitleider en zorgcoördinator als spil van een vernieuwing
De rol en verantwoordelijkheden van de IB, zoco of specialist
Innoveren: pilots, experimenten en consolideren
Het gedachtegoed Positive Behavior Support (PBS): basisprincipes
Dagdeel 2: een goede start van een innovatie
Zone van Invloed
Effectief lobbyen
Draagvlak creëren
Ruimte en schaarste creëren
Casuïstiek
Dagdeel 3: Fasen van teamontwikkeling
Teams herkennen M1- M4
Groepsdynamica
Fasen van implementatie
Casuïstiek
Dagdeel 4: Gesprek en feedback
Omgaan met weerstand
Feedback geven
Casuïstiek
Optioneel: Win-Win-onderhandelen, een introductie.
· Trainers:
Margit Bouma is onderwijskundige, trainer en coach. Ze heeft jarenlange ervaring als onderwijsadviseur en leidinggevende in het basis- en voortgezet onderwijs en is sinds een paar jaar ook werkzaam in het hoger onderwijs. “Mijn eigen ervaring met het begeleiden van teams bij een verandering of vernieuwing heb ik meegenomen in de ontwikkeling van deze cursus voor IB, zorgco’s en specialisten. Uitgaan van succeservaringen in een teamontwikkeling geeft niet alleen mooi resultaat, maar ook heel veel werkplezier voor iedereen.”
Irma Jacet is van origine leerkracht en daarnaast 12 jaar actief geweest als schoolleider/teamleider. Momenteel is zij werkzaam als onderwijsadviseur bij Klaarr. “Ik heb ervaren hoe cruciaal de rol van de IB en verschillende specialisten is binnen een school en weet uit eigen ervaring ook hoe complex sommige veranderingen kunnen zijn. Deze cursus geeft enorm veel praktische handreikingen die de cursisten direct in de praktijk kunnen brengen.”
Ervaringen van voorgangers:
“Ik was voorheen veel meer gericht op de inhoud, nu denk ik veel meer mee in hoe we de inhoud goed in het team kunnen overbrengen en wat strategische stappen hierin kunnen zijn”.
“Een hele praktische en waardevolle cursus die mij heeft geholpen om veranderingen door te voeren in de school. Heel fijn om samen met collegae uit de praktijk in verschillende actieve werkvormen zaken uit te wisselen”.
“Praktische handvatten, waarmee ik direct aan de slag kan in mijn school”
“Fijn dat we veel hebben geoefend in de cursus, zodat ik voorbereid terug kon naar het team.”
· Praktisch:
- Data:
Donderdag 12 maart 2020
Donderdag 16 april 2020
Donderdag 14 mei 2020
Dinsdag 16 juni 2020
- Tijd: Van 9.00 tot 12.00 uur
- Plaats: Klaarr Educatie, Wielingenstraat 115, Purmerend.
· Kosten en aanmelden:
De kosten bedragen €649 voor de 4 bijeenkomsten. Aanmelden kan door een mail te sturen naar [email protected] onder vermelding van: Naam, e-mailadres, functie, school waar je werkzaam bent en het factuur e-mailadres. Er zijn 16 plaatsen beschikbaar, minimale deelname zijn 10 personen. Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.