De onderwijsassistent in de school, een belangrijke schakel!
Een andere oorzaak van de toename van onderwijsassistenten in de school is het feit dat veel scholen bezig zijn om hun onderwijs anders te organiseren. Scholen gaan hun onderwijs anders organiseren om beter onderwijs van de toekomst vorm te kunnen geven, maar doen dit ook omdat zij te maken hebben met een lerarentekort. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het werken in units of groep doorbrekend werken. Onderwijsassistenten vervullen binnen deze manier van anders organiseren van onderwijs momenteel op veel scholen een belangrijke rol.
Uit een onderzoek van Researchned van mei 2018 blijkt dat bijna tachtig procent van de onderwijsassistenten aangeeft vaak met een klein groepje buiten de klas aan de slag te gaan. Ook individuele begeleiding (69%) en het begeleiden van een (klein) groepje in de klas (65%) komt vaker voor. Verder blijkt een redelijk aandeel onderwijsassistenten zich vaak bezig te houden met taken die lijken op de taken van een leraar. Zo geeft ruim een kwart (26%) van de onderwijsassistenten aan vaker zelfstandig les te geven en zelfs 45 procent neemt de klas waar bij afwezigheid van de leraar.
Kortom; onderwijsassistenten worden ingezet voor belangrijke onderwijstaken terwijl zij tijdens hun opleiding minimaal effectieve didactische instructie technieken hebben geleerd die hierbij van belang zijn. Daarom hebben wij onze trainingen voor de onderwijsassistent ontwikkeld, zodat onderwijsassistenten met nog meer effectiviteit en plezier hun werk kunnen doen met natuurlijk als bovenliggend doel de optimale ontwikkeling van de leerlingen in de praktijk.
Onze trainingen en e-learnings voor onderwijsassistenten zijn opgebouwd uit theorie, praktijkvoorbeelden, filmpjes en opdrachten om het geleerde in de praktijk te brengen. De trainingen kunnen individueel of in groepen worden afgenomen. Neem voor meer informatie contact op met Coen van den Broek: T 06-25 730 936
https://klaarr.nl/onsaanbod/3/aanbod-voor-onderwijsassistenten-in-de-school/
