Toekomstbestendig onderwijs: eerst remmen dan gas geven
Benut de crisis als unieke kans voor duurzame onderwijsrenovatie om onderwijs structureel te verbeteren. Dit advies geeft de Inspectie van het Onderwijs in de Staat van het onderwijs 2021. Voor de zomer moeten scholen voor het Nationaal Plan Onderwijs een analyse en plan van aanpak gereed hebben zodat ze zo snel mogelijk kunnen beginnen met de renovatie van het onderwijs. Een mooi ideaal, maar levert deze snelheid wel de duurzame oplossingen op die we willen bereiken in het onderwijs?

Intussen is het duidelijk geworden dat er veel geld beschikbaar komt voor het Nationaal Plan Onderwijs (NPO). Geld dat scholen kunnen inzetten op effectieve interventies vanuit de opgestelde menukaart. Een prachtige kans natuurlijk voor scholen. Aan deze geldinjectie zit wel een voorwaarde. Zo wordt van scholen verwacht dat zij een schoolscan doen en een plan van aanpak klaar hebben liggen voor de zomer. Hoe eerder we kunnen renoveren en ‘achterstanden’ kunnen wegwerken, hoe beter. Toch?

Over een maand begint de zomervakantie al en het is nog maar de vraag of scholen de tijd hebben gehad voor een gedegen analyse en strategie. Verliezen we niet een beetje uit het oog dat scholen nog amper hersteld zijn van een overlevingsstand? Scholen moesten het afgelopen jaar razendsnel omschakelen naar afstandsonderwijs. Ze zijn pas net weer begonnen met fysiek lesgeven in de klas. Leerkrachten zijn nog aan het herstellen, terwijl er überhaupt al een lerarentekort was. Beetje bij beetje krijgen scholen zicht op de voortgang van leerlingen en de effecten voor de lange termijn van deze periode.

Het zijn nogal hoge eisen vanuit het NPO en ik vraag mij af wat deze druk doet met de effectiviteit van scholen. Gaat snelheid dan echt voor kwaliteit? Ik geloof dat het van essentieel belang is om tijd te nemen voor de analyse fase. Dat blijkt ook uit het Model Duurzame Onderwijsinnovaties van Marjolein Ploegman. In deze fase maak je een zorgvuldige analyse van het vraagstuk en de oplossing in relatie tot de wettelijke opdracht. Welk probleem lossen we op? Staat de investering in verhouding tot de omvang van het probleem? Kan met deze investering een belangrijkere bijdrage worden geleverd aan het realiseren van die opdracht? En hoe staat het met de wetenschappelijk onderbouwing? Als deze analyse fase niet op orde is, dan is de kans groot dat je met hagel gaat schieten en de gewenste impact op het onderwijs uitblijft.

Als onderwijsadviseur zie ik dat veel scholen keihard werken, echt willen renoveren en innoveren, maar dat door de gedwongen snelheid mogelijk keuzes worden gemaakt die uiteindelijk niet het gewenste effect hebben. Ik zie dat het 'anders organiseren van de school', zoals het werken in units en leerpleinen, een doel op zich wordt in plaats van een middel om een bepaald doel te bereiken. Duurzame veranderingen blijven op deze manier uit.

Kortom, laat je niet verleiden om direct in de oplossing te stappen en verhef het middel niet tot doel. Gun je als school de tijd om samen met het team de juiste keuzes te maken en laat dit een onderdeel zijn van jullie plan van aanpak voor de NPO. Stap wat mij betreft dus maar even op die rem, zodat je daarna met volle vaart komt tot duurzame oplossingen.

Door: Irma Jacet, onderwijsadviseur

Photo by Anastasia Petrova on Unsplash

Meer nieuws


Meld je aan voor de opleiding Middenmanagement

Ben je een coördinator of unitleider op een basisschool die zichzelf verder wil ontwikkelen op het gebied van leiderschap? 

Vacature: Manager Passende Educatie gezocht!

Ben jij de ondernemende manager die wij zoeken voor het team Passende Educatie?

Teamtraining Tijd voor het Team

Corona heeft dit schooljaar het uiterste gevraagd van het schoolteam. In de training 'Tijd voor het team' nemen teams letterlijk even de tijd voor elkaar. Om terug te blikken, af te sluiten en vooruit te kijken. 

Menukaart Interventies Nationaal Plan Onderwijs

De menukaart met interventies vanuit het Nationaal Plan Onderwijs staat online. Download het overzicht van alle interventies.

4 vragen over rekenonderwijs van Irma Jacet

Het rekenonderwijs kan beter concludeert de Onderwijsinspectie. Onze onderwijsadviseur Irma Jacet deelt de vier vragen die zij scholen vaak meegeeft voor het verbeteren van het rekenonderwijs.

Klaarr is op zoek naar nieuwe collega's!

Wil jij meewerken aan het onderwijs van de toekomst? Dan zijn we op zoek naar jou!

Subsidie onderwijskracht!

Wil je ook de *SUBSIDIE ONDERWIJSKRACHT* aanvragen voor jouw school, maar loop je vast in tijd en mogelijkheden? Klik hier voor meer info!

De onderwijsassistent in de school, een belangrijke schakel!

De onderwijsassistent in de school, een belangrijke schakel! De afgelopen jaren is er een sterke toename van het aantal onderwijsassistenten in het onderwijs. Dit heeft meerdere oorzaken. In het werkdruk akkoord voor het primair onderwijs is vastgesteld dat er met ingang van het schooljaar 2018-2019 extra geld beschikbaar is voor scholen om de werkdruk aan te pakken. Scholen.....

De week van de opvoeding 2020 – Staan en opvallen

Op 30 september promoveerde Willemijn van Eldik met haar proefschrift ‘Gelukkige ouders, gelukkige kinderen?’. Zij kwam tot de conclusie dat hoe ouders ruziemaken, van invloed is op het gedrag van het kind. Kinderen laten meer agressief en depressief gedrag zien wanneer ouders verbale of fysieke agressie gebruiken. Het heeft een even grote negatieve invloed op kinderen, wanneer het ouders niet meer lukt over meningsverschillen te praten en ze tegen elkaar zwijgen. Het inzetten van preventiegezinsprogramma's en jeugdinterventies waarbij voldoende aandacht besteed wordt aan de relatie tussen ouders, kan de ontwikkeling van kinderen positief beïnvloeden en probleemgedrag voorkomen (Bron: NJi).

Week van de opvoeding

Staan en opvallen; van 5 oktober tot 11 oktober is het de week van de opvoeding. Juist in deze periode extra relevant, omdat er extra druk op ouders wordt gelegd door de Corona-maatregelen. Wanneer het goed gaat met de ouder, gaat het vaak ook goed met het kind. Maar welke factoren zorgen ervoor dat ouders zich fijn voelen in het ouderschap? En hoe kunnen professionals hier een versterkende rol in spelen? 

Pilot Zelfinstructie training geslaagd en gaat door!

Afgelopen schooljaar heeft Klaarr educatie de pilot ‘Zelfinstructietraining’ kunnen draaien op een aantal scholen. Het traject is bedoeld voor kinderen die problemen hebben met het opstarten, uitvoeren, controleren en/of monitoren van hun schoolwerk. Deze moeilijkheden kunnen zich beperken tot één gebied (bijvoorbeeld rekenen) of kunnen op meerdere gebieden voorkomen. 

De bedoeling van onderwijs

Binnen het onderwijs wordt er veel gewerkt vanuit de ‘systeemwereld’. Het systeem wordt leidend in hoe we werken binnen het onderwijs. Middels de Cito-resultaten hebben we overzicht in het functioneren van individuele leerlingen en de school in zijn geheel.

Middenmanagement opleiding voor bouwcoördinatoren en unitleiders

Wil je leiding geven aan een bouw of unit of ben je daar net mee gestart? Én Wil je je bekwaamheid in het leidinggeven vergroten? Dan is de opleiding Middenmanagement iets voor jou! Klaarr biedt deze opleiding aan in 6 bijeenkomsten. Een greep uit de onderwerpen die worden behandeld: positiebepaling van de midden manager, gesprekstechnieken, coachend begeleiden, effectief vergaderen, omgaan met kritiek en weerstand en teamontwikkeling.

Back to school

De behoeftes op scholen zijn logischerwijs anders in deze periode, Klaarr sluit het aanbod daar graag op aan. Zie bijgaand overzicht.

Online workshop Kinderparticipatie

Gister heeft premier Mark Rutte gevraagd om kinderen mee te laten denken over oplossingen. Kun je handvaten gebruiken hoe je dit in de praktijk met je leerlingen kunt doen? Volg dan de workshop Kinderparticipatie. Klik hier voor meer info.

Gratis online spreekuur over het beste afstandonderwijs

Gratis online spreekuur over het beste afstandsonderwijs. De scholen gesloten, leerlingen thuis. Van schoolteams wordt verwacht dat ze leerlingen toch zoveel mogelijk op afstand les geven. Hiervoor zijn bij veel scholen digitale middelen beschikbaar. Hoe organiseer je dat leerlingen meedoen, ouders dit faciliteren en wat bied je aan? Klik op de button hiernaast voor meer informatie.

Ouder thema bijeenkomst; Opvoeden in de wereld van NÚ!

Hecht u veel waarde aan de samenwerking met ouders en vindt u het belangrijk om hen mee te nemen in de wereld waarin hun kinderen nú leven? Klaarr biedt thema bijeenkomsten aan voor ouders omtrent de opvoeding in de wereld van nú! Klik hier voor meer informatie!

Workshop Buiten Bewegen én Leren!

Heel veel scholen gaan op 7 april naar buiten tijdens de buitenlesdag.nl De frisse lucht, beweging en speelse manier van leren zorgen ervoor dat kinderen beter presteren! Komt u ook naar onze workshop om inspiratie voor deze dag op te doen? 

DE IB, ZORGCOÖRDINATOR, UNITLEIDER OF SPECIALIST ALS SPIL VAN ONDERWIJSONTWIKKELING

De intern begeleider, zorgcoördinatoren, UNITLEIDER en de specialisten (muziek-, hoogbegaafdheid-, gedrag- e.d.) zijn inmiddels onmisbaar in het PO en VO. Zij hebben, naast de coördinatie van passend onderwijs en/of hun specifieke specialisme, veelal een hele belangrijke rol in het verbeteren en daarmee veranderen van de kwaliteit van onderwijsleersituaties waar het hele of een deel van het team bij betrokken is. Dit vraagt uiteraard andere vaardigheden dan bijvoorbeeld de inhoud en het begeleiden van individuen. In deze cursus van 4 dagdelen krijg je naast theorie, vooral veel praktische handvatten hoe je veranderingen kunt helpen invoeren in de school met succeservaringen als uitgangspunt. Veranderen wordt hiermee efficiënter, makkelijker en leuker! Klik hier voor uitgebreide informatie en inschrijven (er zijn maximaal 16 plaatsen beschikbaar).

Cursus: De kracht van de onderwijsassistent

Bent u als onderwijsassistent actief in het begeleiden of leiden van lessen binnen of buiten de klas? Zou je meer willen weten hoe je effectief lessen kunt begeleiden of leiden? Lees verder en schrijf u in voor onderstaande cursus.

KIJK!

Bijeenkomst 0-4/0-7/1-2 Kijk! de Basis

Bent u leerkracht en werkzaam op een school die KIJK als observatie-en registratiesysteem hanteert én heeft u niet eerder gewerkt met KIJK? Volg dan nu onze basistraining werken met KIJK, zodat u het geleerde meteen in de praktijk kan toepassen! Data Twee dagdelen: woensdag 27 november en woensdag 29 januari. Tijd 14:00-16:00 uur

Informatiebijeenkomst Nieuwsbegrip nieuwe stijl

Komt u ook naar de informatiebijeenkomst Nieuwsbegrip nieuwe stijl?
Waar: Klaarr Educatie, Wielingenstraat 115, 1440 AV Purmerend Wanneer: 29 januari 2020 (andere data zijn vol)
Tijdstip:15.30 – 17.00 uur
Kosten: €50,- per persoon
Klik hiernaast voor meer informatie!

Klaarr educatie event 9 mei 2019

Wij kijken terug op een zeer geslaagd Klaarr Educatie event 2019! Met veel positieve energie is er vanuit de sport, psychologie en het onderwijs gezamenlijk bekeken waarom en hoe wij samen het verschil kunnen maken in het onderwijs!
Heeft u al een vraag gesteld zonder oordeel, zodat u begrijpt voordat u ingrijpt?

Eerste traject krachtig talent (voor begaafde leerlingen) is succesvol afgerond!

Gisteren heeft een medewerker van Klaarr mooi traject mogen afsluiten van ‘Krachtig Talent’. Door middel van oplossingsgerichte gesprekken met een hoogbegaafde leerling, hebben we in kaart kunnen brengen hoe ze weer met meer plezier naar school kan gaan. Door dit samen met de leerling en 

Klaarr per 30-01-2019 officieel partner van de Action Learning Academy

Vanaf heden zijn wij officieel partner van de Action Learning Academy. Dit betekent dat wij vanuit deze samenwerking nu ook Action Learning Coach opleidingen, Action type opleidingen en missie/visie trajecten kunnen aanbieden. 

Nieuws

SBZW gaat verder als Klaarr - Effectiever in educatie!