skip to Main Content

Het is belangrijk voor leerlingen om te weten hoe, wanneer en waarom ze leerstrategieën moeten gebruiken. Metacognitieve kennis helpt leerlingen te reflecteren en plannen waardoor ze grip krijgen op hun eigen leerproces. Leer hoe je eigenaarschap, motivatie en betrokkenheid van leerlingen kunt vergroten waardoor ze meer impact hebben op hun leerproces.

Je kunt pas iets leren als je weet wat je wilt leren (doel), waarom je dat leert (relevantie), hoe je dat wilt leren (strategie) en wanneer je je doel hebt bereikt (succescriteria). Leerlingen blijken betere leerresultaten te behalen als zij gestimuleerd worden om de juiste leerstrategieën in te zetten.

Uit onderzoek blijkt dat metacognitie meer invloed heeft op de leeropbrengst dan intelligentie. Het wil niet zeggen dat mensen met een hoge intelligentie automatisch ook goed zijn in de metacognitieve vaardigheden. Metacognitieve vaardigheden gebruik je namelijk pas als je bezig bent met een opdracht die je uitdaagt. Als je bezig bent met iets dat onder je ontwikkelniveau is, dan is het helemaal niet nodig om jezelf te monitoren en te reflecteren.

Wanneer je niet bewust bezig met met leren, wanneer alles eigenlijk lange tijd vanzelf lijkt te gaan, loop je het risico een vaste mindset te ontwikkelen. Dit betekent dat je de overtuiging ontwikkelt dat wat je kan al vaststaat en dat wanneer je moeite voor iets moet doen, dit betekent dat je toch niet zo slim bent.

Voor metacognitie heb je een ‘growth mindset’ nodig. Bij een growth mindset geloof je dat je vaardigheden kunt ontwikkelen door toewijding en hard werken. Je mag fouten maken omdat je weet dat je van fouten juist leert. Bij een ‘fixed mindset’ geloof je juist dat intelligentie en talenten aangeboren zijn en automatisch tot succes zullen leiden. Met deze mindset ontwikkel je minder snel metacognitie omdat je uitdagingen eerder zal vermijden en je minder openstaat voor feedback en reflectie. Als je gelooft dat intelligentie vast staat dan heeft het namelijk ook geen zin om te reflecteren.

Meer weten over metacognitie?

Onze onderwijsadviseurs helpen je daar graag bij. Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek.

Back To Top
Contact

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende afspraak

Maak een vrijblijvende afspraak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende afspraak

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.