skip to Main Content

Denk je erover om tutoring in te zetten op jouw school? Tutorleren is een bewezen effectieve interventie om kennis en vaardigheden van leerlingen bij te spijkeren.

Leren van en met elkaar

Tutorleren (buddy-systeem/peeronderwijs) is gericht op het leren van medeleerlingen. Zo kan een oudere leerling een jongere leerling helpen met lezen of rekenen, onder begeleiding van instructeurs. Tutoring kan gericht zijn op verbetering van het leerproces of op het beter begrijpen van de lesstof. Vooraf worden er doelen opgesteld zodat de leerlingen weten waar ze aan gaan werken.

Uit onderzoek blijkt dat tutorleren tot wel 5 maanden leerwinst kan opleveren. Tutorleren levert niet alleen leerwinst op voor de leerling die de tutoring ontvangt, maar ook voor de leerling die de rol van de tutor op zich neemt. Zowel cognitief als sociaal-emotioneel levert tutoring veel op voor de leerlingen.

Opzet van een tutorprogramma

Klaarr helpt scholen bij het opzetten van een groepsdoorbrekend tutorprogramma. Onderwijsadviseurs stellen samen met de school een Tutor Stappenplan op en verzorgen het trainingsprogramma voor begeleiders en onderwijsassistenten. De kwaliteit van de tutorbegeleiding is namelijk een cruciale factor voor de effectiviteit van het programma.

Inhoud traject tutorleren

  • Intake sessie met team/directie/IB (1 uur)
  • Startbijeenkomst hele team (1 uur)
  • Planningsbijeenkomst met werkgroep (1,5 uur)
  • Observatie tutorles + nabespreking (1 uur)
  • 1 tussenevaluatie + 1 eindevaluatie met werkgroep (2 uur)

Tijdsinvestering school

  • 8 trainingslessen van de tutoren (45 minuten + ½ uur voorbereiding per les)
  • Planning maken voor het programma (afhankelijk van keuzes; ongeveer 5 uur)
  • Monitoren tutorlessen (2 á 3 keer per week ½ uur)
  • Begeleidingslessen voor de tutoren (1 keer per week ½ uur in de eerste weken)
  • Evaluatie van tutorles in de eerste week (10 minuten vooraf en na afloop van de les)
  • Team betrokken houden (korte updates tijdens vergaderingen)

Wil je ook een tutorprogramma in jouw school?

Neem contact op met onze onderwijsadviseur Marianne Effting.

Back To Top
Contact

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende afspraak

Maak een vrijblijvende afspraak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende afspraak

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.