Als schoolleider zie je veel kansen om het onderwijs op jouw school te verbeteren. De nulmeting van Klaarr is een onafhankelijk schoolanalyse die je inzicht geeft in de kansen en uitdagingen binnen de school waardoor je gericht aan de slag kan gaan met verbeteringen.
Een onafhankelijke schoolanalyse
De nulmeting is de eerste stap van een onderwijs verbetertraject. Het is een onafhankelijke schoolanalyse waarbij ervaren onderwijsexperts van Klaarr de huidige situatie van de school in kaart brengen. We observeren de leerkrachten en brengen de pedagogische en didactische vaardigheden in kaart. Deze observaties verwerken we tot een complete analyse waarin we de uitdagingen en kansen voor ontwikkeling op een rijtje zetten.
Inzicht in verbeterpunten
De nulmeting geeft inzicht in waar je staat als school en als team. Dit kan gaan om de didactische en pedagogisch vaardigheden van de leerkracht, maar ook is een nulmeting geschikt voor het verbetertrajecten rondom taal- en rekenonderwijs of de kwaliteitszorg. De nulmeting zorgt ervoor dat je gerichter aan de slag kan met verbeteringen in de school.
Terugkoppeling analyse
We koppelen de analyse van de nulmeting terug aan de schoolleider en eventuele andere leden van het managementteam. Vervolgens presenteren we de uitkomsten aan het team en nemen we ze mee in het vormgeven van hun ontwikkeling. Wat betekenen deze resultaten? Waar kunnen en willen jullie op verder ontwikkelen? Hoe zouden jullie dat willen doen?
   Â
Plan met concrete verbeteringen
Het resultaat van de nulmeting is een plan van aanpak waarmee het team kan werken aan verbetering in de school. Door het team te betrekken bij het proces, ontstaat er draagvlak en dat is belangrijk voor het vormgeven van duurzame onderwijsoplossingen.
De vier stappen van de nulmeting
- Kennismaking met schoolleider om doel van nulmeting helder te formuleren
- Klassenbezoeken om de vaardigheden in kaart te brengen
- Terugkoppeling analyse aan schoolleider en overige Mt-leden
- Presentatie aan team en begeleiding richting een plan van aanpak
Testimonials
De nulmeting heeft ons geholpen om met een frisse blik naar onze instructievaardigheden te laten kijken. Door het team erbij te betrekken was iedereen gemotiveerd waardoor je meer draagvlak hebt om als school verder met de ontwikkelkansen aan de slag te gaan.
Anita van der Eng – Kindcentrum de Sparkel