Leerlingen schrijven tegenwoordig misschien wel meer dan ooit via social media. Ze worden bedreven in het schrijven van korte berichten. Maar zijn ze ook vaardig in het schrijven van langere teksten? Hoe kunnen we leerlingen helpen zelfstandige en vaardige schrijvers te worden?

Wij adviseren om de leerlijn schrijven op tekstgenres te baseren. Er kan een indeling worden gemaakt in drie ‘groepen’ van tekstgenres: verhalende, feitelijke en evaluerende genres (Van Norden, 2014).
Teksten kunnen dus ingedeeld worden naar genre, met elk hun eigen schrijfdoelen, kenmerkende aspecten en daarbij passende tekststructuren (Rose & Martin, 2012).
De taalronde en tekstbespreking zijn basiswerkvormen voor schrijven.

Als ondersteuning adviseren deskundigen het vijffasen model te gebruiken.
Daarin worden de volgende fasen onderscheiden:
1.     Oriëntatiefase
2.     Opdrachtfase
3.     Schrijffase
4.     Revisiefase
5.     Publicatiefase 

Op schoolniveau kunnen wij bijeenkomsten, consults en/of klassenconsultaties organiseren om samen met u de leerlijn schrijven vorm te geven.

Specialisten


drs. Inez Molenaar

drs. Inez Molenaar

Onderwijsadviseur
E i.molenaar@klaarr.nl
T 06-25 730 944