(Handelingsgericht) Reken- of Dyscalculieonderzoek
Soms blijkt dat zelfs dit niet voldoende oplevert en zijn er signalen dat er mogelijk sprake is van een rekenstoornis/dyscalculie. Wanneer de rekenproblemen hardnekkig zijn en er een groot verschil is tussen wat men over het algemeen van het kind verwacht en zijn rekenprestaties (ook ten opzichte van de prestaties op andere vakken), kan het helpend zijn om breder te kijken naar mogelijke verklarende of versterkende factoren die het rekenen beïnvloeden. Dit gebeurt in 2 dagdelen, gericht op het achterhalen van de rekenproblemen en al dan niet vaststellen van dyscalculie. Naast die duidelijkheid zijn het kind en zijn leerkracht natuurlijk vooral gebaat bij de acties daarna. In het nagesprek met school en ouders wordt dan ook met name besproken hoe het rekenonderwijs voor het kind zo goed mogelijk kan worden ingericht binnen de mogelijkheden van de school.
Onze rekenspecialisten kunnen ook geraadpleegd worden in een consultatie als er nog geen sprake is van een onderzoeksvraag, maar wel een hulpvraag van de leerkracht.