“Het geheim van goed onderwijs is luisteren naar je leerlingen,” Hattie, 2013

“Heel vaak weet je als leerkracht niet wat zich afspeelt in de hoofden van kinderen. En je denkt dat je het moet weten. Zeker als een kind vastloopt. Dan probeer ik van alles maar vergeet ik om vragen te stellen. Door het voeren van kindgesprekken ben ik me dat gaan realiseren: om een kind verder te helpen moet ik eerst meekijken door de ogen van dat kind.”
Leerkracht basisonderwijs. Uit: Van Kammen, 2002, p. 62

Kindgesprekken zijn een krachtig middel om kinderen eigenaar te maken van hun leerproces. Door goed te luisteren, ontdek je waar kinderen staan in het leerproces en wat ze nodig hebben om de volgende stap te zetten. 

“Als een kind niet betrokken wordt vanaf een jonge leeftijd is het op latere leeftijd vaak lastig om betrokkenheid te stimuleren. Er is immers altijd over en niet mét het kind gesproken.”
Van Dycke, Martin & Lovett, 2006.

Heeft u vragen of ondersteuning nodig om kindgesprekken binnen uw school verder te ontwikkelen? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Specialisten


drs. Martijn van Baarsen

drs. Martijn van Baarsen

Orthopedagoog / Onderwijsadviseur
E info@klaarr.nl
T 0299-783 400
Sharon Prins

Sharon Prins

Onderwijsadviseur
E s.prins@klaarr.nl
T 06-25 730 946