Een ingrijpende gebeurtenis in de thuissituatie kan veel effect hebben op het gedrag en leervermogen van kinderen in de klas. De training ‘Traumasensitief lesgeven’ geeft onderwijsprofessionals handvatten om te zorgen dat deze kinderen weer aan leren toekomen.
Leerlingen met traumagerelateerde problemen
Heb je leerlingen in de klas die niet lekker in hun vel zitten, plotseling erg boos worden om kleine dingen of zich juist terugtrekken in de klas? Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de kinderen één of meer ingrijpende gebeurtenissen heeft meegemaakt. Denk hierbij aan het meemaken van een ernstig ongeluk, een ouder die ernstig ziek is, psychische problemen heeft of verslaafd is. Of kinderen die uit oorlogssituaties komen, getuige zijn van huiselijk geweld of zelf slachtoffer zijn van (emotionele) verwaarlozing.
Trauma herkennen, begrijpen en begeleiden
De training ‘Traumasensitief lesgeven’ geeft je tools in handen waarmee je getraumatiseerde kinderen kunt herkennen, begrijpen en ondersteunen. Door je manier van handelen aan te passen, zijn kinderen beter in staat om stress te reguleren waardoor ze weer aan leren toekomen. Met behulp van theorie, opdrachten en (eigen) casuïstiek, helpen we je de vertaalslag te maken naar de praktijk. De training is bedoeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten, intern begeleiders, maar ook pedagogisch medewerkers in de voorschoolse educatie.
Inhoud training
Bijeenkomst 1: Introductie traumasensitief lesgeven
Over het belang van traumasensitief lesgeven en wat jij als onderwijsprofessional voor deze kinderen kunt betekenen. Met uitgebreide informatie over wat trauma is, de oorzaken en risicofactoren van trauma, welke reacties dit kan opleveren bij kinderen, wat veerkracht is en hoe je dit kunt vergroten.
Bijeenkomst 2: Effect van trauma op de ontwikkeling van het kind
Verdiepende informatie over de invloed van trauma op de hersenontwikkeling, het cognitief functioneren en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Vervolgens gaan we kijken hoe je die ontwikkeling kunt stimuleren. Je krijgt inzicht in wat het kind aan overtuigingen met zich mee brengt, welke invloed gedachten en gevoelens hebben op het gedrag van jezelf en van kinderen (de cognitieve driehoek) en hoe je dit kunt gebruiken om je gedrag aan te passen.
Bijeenkomst 3: Praktische toepassing van traumasensitief lesgeven
We gaan in op wat zelfregulatie is, hoe je dit bij kinderen kunt bevorderen en hoe je als co-regulator getraumatiseerde kinderen kunt helpen. Je leert hoe je een goede samenwerking aan kunt gaan met het kind, de ouders en andere belangrijke betrokkenen. Ook komt het belang van zelfzorg aan bod. Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen vraagt veel van je als onderwijsprofessional.
Na deze training:
- Heb je meer kennis van traumaproblematiek bij kinderen en de effecten daarvan
- Kun je het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen
- Heb je handvatten om met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om te kunnen gaan
- Weet je hoe je een actievere rol kunt spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen
- Weet je hoe je kunt samenwerken met anderen om getraumatiseerde kinderen beter te ondersteunen.