Het ABC en Klaarr bundelen krachten en gaan samen verder
16 oktober 2022
Stichtingen Het ABC en Klaarr gaan fuseren. Beide onderwijsadvies- en begeleidingsdiensten ondersteunen scholen en schoolbesturen in het basis- en voortgezet onderwijs.
Hoe kun je de kwaliteiten van onderwijsassistenten meer benutten?
14 oktober 2022
De verwachtingen richting de onderwijsassistent mogen én kunnen hoger. Niet alleen vragen de gemiddelde werkzaamheden van een onderwijsassistent om meer kennis en vaardigheden, ze zijn zelf ook doorgaans heel leergierig.
De (hoog)begaafde leerling centraal stellen: een valkuil?
7 oktober 2022
Veel experts en scholen werken vanuit de visie: de (hoog)begaafde leerling staat centraal. Anja Schouten legt uit wat het gevaar is achter deze visie en waarom we meer zouden moeten focussen op samenwerking.
Meld je aan: leertraject voor onderwijsassistenten
3 oktober 2022
Ben je een onderwijsassistent in het basisonderwijs en wil je jouw didactische en pedagogische vaardigheden verder ontwikkelen? Dan is het leertraject 'Onderwijsassistent met impact' iets voor jou.
Minder geld voor kinderboeken? 7 tips om (bijna) gratis te lezen
2 oktober 2022
Geen geld om boeken voor kinderen aan te schaffen? Bibliotheek Kennemerwaard geeft 7 tips om kinderen gratis of voor weinig geld waardevolle leesmomenten te kunnen bieden.
Hoe kunnen we (hoog)begaafden in het VO eerder herkennen?
26 september 2022
Er zijn leerlingen waarbij pas in de (voor)examenklas problemen ontstaan. Regelmatig blijkt dat deze leerlingen (hoog)begaafd zijn. Wat kunnen scholen doen om deze leerlingen tijdig te helpen?
Lerarentekort: eenderde van de leraren wil meer werken
19 september 2022
Veel leraren werken in deeltijd. Het Ministerie van OCW ziet urenuitbreiding daarom als één van de oplossingen voor het lerarentekort. Maar kunnen en willen leraren ook meer werken? Stichting Het Potentieel Pakken (HPP) zocht dit uit.
Hoe zorg je voor goede training van onderwijsassistenten?
31 augustus 2022
Besturen en schoolleider geven steeds meer ruimte aan onderwijsassistenten om zich verder te ontwikkelen met trainingen en begeleiding. Hoe zorg je dat je de scholing voor de onderwijsassistent op een goede manier inricht?
Handige downloads voor de onderwijsassistent
31 augustus 2022
Klaarr deelt regelmatig downloads voor de onderwijsassistent zodat ze hun inzet en daarmee de opbrengst voor de leerlingen verder kunnen versterken. Hieronder vind je de eerste download.
Dyscalculie: start bij goed rekenonderwijs
24 augustus 2022
Dyscalculie is vaak lastig te signaleren bij leerlingen. Hoe richt je het rekenonderwijs zo in dat leerlingen de juiste ondersteuning krijgen bij leerproblemen? En wanneer is een dyscalculieonderzoek nodig?
Duurzame onderwijsondersteuning met Klaarr en Yeppe
22 juni 2022
Klaarr en Yeppe slaan de handen ineen en komen met een nieuw concept voor leerlingondersteuning voor basisscholen waarbij begeleiders samenwerken met onderwijsadviseurs.
Training design thinking voor educatief leiderschap
21 juni 2022
In het voorjaar van 2023 geeft Klaarr een vierdaagse training 'Design Thinking' voor schoolleiders. In deze training leer je hoe je een vernieuwing kunt aanjagen binnen de school.
Toetsweken: analyseer je grondig de leeropbrengsten?
6 juni 2022
Op veel scholen worden nu de niet-methodegebonden eindtoetsen afgenomen. Hoe analyseer je de leeropbrengsten zodat het bijdraagt aan de kwaliteit van jouw onderwijs?
Zij-instromer Laura: goede begeleiding is essentieel
2 juni 2022
Zij-instromer Laura maakte de overstap van een commerciële baan naar het basisonderwijs. Zij vertelde ons over haar keuze, haar instroomtraject en hoe zij dat beleefd heeft.
Gezocht: volwassenen en kinderen die gemakkelijk kunnen leren
19 mei 2022
Voor onze e-learning zijn we op zoek naar volwassenen en kinderen die gemakkelijk kunnen leren en in een video hun ervaring met het onderwijs willen delen.
Blended Leren voor onderwijsteams: voordelen en aandachtspunten
12 mei 2022
Blended Learning is een vorm van leren die steeds vaker wordt ingezet voor het opleiden van onderwijsteams. Wat zijn de voordelen van deze leervorm?
De grootste fout die we kunnen maken is dat we geen fouten maken
9 mei 2022
Hoe leer je lopen als je nooit valt? Formatief evalueren betekent het creëren van een leercultuur en dat begint bij jezelf. Mag jij als leerkracht ook fouten maken?
Wat is de staat van jouw onderwijs?
29 april 2022
De boodschap in het jaarlijkse rapport van de Onderwijsinspectie over de Staat van het Onderwijs was weer alarmerend. Moeten we niet eerst het onderwijs als systeem onder de loep nemen?
Inspiratiesessie Begrijpend Lezen
19 april 2022
Wil je als school af van de methoden voor begrijpend lezen, maar weet je niet goed hoe je dit zou kunnen aanpakken? Lees meer over de inspiratiesessies Begrijpend Lezen.
Gratis online workshop Traumasensitief Lesgeven
19 april 2022
Heb je te maken met vluchtelingen uit Oekraïne op school en/of wil je meer weten over traumasensitief lesgeven? Klaarr geeft een gratis online workshop 'Traumasensitief Lesgeven' op 24 mei 2022.
Tot 15 mei 2022 subsidie voor bewegingsonderwijs
5 april 2022
Scholen die een impuls willen geven aan het bewegingsonderwijs kunnen tot en met 15 mei subsidie aanvragen voor een procesbegeleider. Lees meer over deze regeling.
Vijf essentiële elementen voor kwalitatief leesonderwijs
30 maart 2022
Kinderen lezen zelfstandig als ze willen lezen in plaats van moeten lezen. Leesexpert Lotte Heij licht toe hoe je motivatie op een structurele manier kunt stimuleren met kwalitatief leesonderwijs.Â
Startende leerkracht: durven zeggen als het niet lekker loopt
28 maart 2022
Irma vertelt hoe ze zij-instromer Floor begeleidde die vastliep in haar klas. Een mooi voorbeeld hoe je als school kunt zorgen dat startende leerkrachten duurzaam inzetbaar blijven.
Vacature: stagiair(e) Passende Educatie
18 maart 2022
Word jij onze nieuwe stagiair(e)? Klaarr is op zoek naar een ondernemende stagiair Passende Educatie voor het schooljaar 2022/2023 voor minimaal twee dagen in de week
Hoe prikkel je nieuwsgierigheid tijdens de instructie?
18 maart 2022
Mathijs Karels werkt als leerkracht en teacher leader bij CPOW. Lees hoe hij binnen zijn instructie de nieuwsgierigheid weet te prikkelen van kinderen.
Case: Verbetertraject pedagogisch handelen
15 maart 2022
OBS de Sterrekijker vroeg onze onderwijsadviseurs Marianne Effting en Rico Klaassen Bos om hen te helpen bij het verbeteren van het pedagogisch handelen in de klas.
Case: Nulmeting voor effectieve instructie
8 maart 2022
Hoe kunnen onze leerkrachten de instructie die ze geven nog effectiever maken? Dat was de vraag van de interim-directeur van de Jan Campertschool. Lees wat onze oplossing was voor deze vraag.
(Hoog)begaafdheid: wat als een leerling vastloopt?
7 maart 2022
Hoe kan het dan dat een derde van de hoogbegaafden vastloopt op school? Lees wat je als school kunt doen om een passend aanbod te realiseren voor deze leerlingen.
Subsidie voor invoering en opfrissen Vreedzame School
4 maart 2022
Wil je werken aan de Vreedzame School? Er zijn verschillende subsidies die je als school kunt inzetten voor zowel het invoeren als opfrissen van de Vreedzame School. Meer weten?
Leesmotivatie: hoe stimuleer je kinderen om te lezen?
17 februari 2022
Leesmotivatie speelt een belangrijke rol bij het leren lezen. Hoe zorg je nu dat kinderen in een positieve leesspiraal terecht komen waarin plezier en vaardigheid elkaar versterken?
Onderwijs ontwerpen met Design Thinking in 5 stappen
7 februari 2022
Design thinking is een methode die steeds vaker wordt toegepast in het onderwijs. Wat is Design thinking, waarom werkt het zo goed en hoe zet je het in binnen een schoolcontext?
Talkshow BeterLezen: inspiratiemiddag
27 januari 2022
Inspiratie nodig om de leesvaardigheid van kinderen te verbeteren? Kom op 17 maart 2022 naar de (online) Talkshow BeterLezen.nu voor professionals uit het primair onderwijs.
Wat is er veranderd in het nieuwe dyslexieprotocol?
20 januari 2022
Het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 wordt ook wel als ‘soepeler en strenger’ omschreven. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en wat betekent dit voor jouw school?
Webinar zieke leerling: diabetes in de klas
20 januari 2022
Wil je weten wat diabetes type 1 is, wat er gebeurt in het lichaam van een kind en wat de gevolgen zijn van diabetes? Meld je dan aan voor het webinar 'Diabetes in de klas'Â op 15 februari 2022.
Nemen instructiemodellen creativiteit van de leerkracht weg?
21 november 2021
Het directe instructiemodel is een effectieve methode om leerdoelen te behalen, maar geeft dit model ook ruimte aan creativiteit en eigen inbreng?
Case: training didactiek voor de onderwijsassistent
16 november 2021
Stichting SOPOH kwam bij Klaarr met een vraag rondom de instructie vaardigheden van hun onderwijsassistenten. Onze onderwijsadviseur Rico Klaassen-Bos vertelt je meer over deze casus.
Schoolbrede aanpak van traumasensitief onderwijs
12 november 2021
Het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen thuis kan veel effect hebben op het gedrag en leervermogen van kinderen. Hoe herken je trauma’s bij kinderen en hoe kun je ze helpen?
Samenwerken aan effectieve inzet van de onderwijsassistent
11 oktober 2021
Er zijn grote verschillen in de manier waarop scholen de onderwijsassistent inzetten. Hoe zet je de onderwijsassistent op een effectieve manier in en hoe maak je hen onderdeel van duurzaam beleid?
Toekomstbestendig onderwijs: remmen en gasgeven
30 augustus 2021
Voor de zomer moeten scholen voor het NPO een plan van aanpak hebben zodat ze snel kunnen beginnen met onderwijsrenovatie. Maar levert snelheid wel duurzame resultaten op?
Naar een hoger rekenniveau in het primair onderwijs
19 juli 2021
Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat twee derde van de leerlingen in het reguliere basisonderwijs in groep acht het streefniveau '1S' niet behalen. Hoe kunnen we dit verbeteren?
Interventies Nationaal Plan Onderwijs
19 juli 2021
De menukaart met interventies vanuit het Nationaal Plan Onderwijs staat online. Bekijk het overzicht met alle interventies zodat je gemakkelijk per interventie de effectiviteit en kosten kunt zien.