Omgaan met gedrag van kinderen is een belangrijke kerncompetentie van de leerkracht. Storend en ongewenst gedrag van een leerling kan invloed hebben op de groep en ook op de leerkrachten. Negatief gedrag kan kinderen afleiden en het de leerkracht veel energie kosten of zelfs stress opleveren.
Negatief gedrag in de klas
Op school leren kinderen hoe ze omgaan met hun eigen gedrag, maar ook met het gedrag van andere kinderen. Net als bij taal en rekenen heeft het ene kind meer moeite met het aanleren van positief gedrag dan het andere kind. De leerkracht en de andere kinderen in de klas kunnen het gedrag van een bepaald kind in de klas als onprettig of storend ervaren. Hierdoor kan er een onveilige sfeer binnen de groep ontstaan wat tot pestgedrag kan leiden.
Positief beïnvloeden van gedrag
De oplossing van ongewenst gedrag en het stimuleren van positief gedrag, ligt in de interactie tussen de leerling en de leerkracht. Als leerkracht kun je duidelijkheid bieden aan de leerlingen over het gedrag dat je van hen verwacht, het goede voorbeeld hierin geven en gewenst gedrag positief bekrachtigen. Door middel van inzicht in je eigen gedrag en de juiste kennis en vaardigheden, creëer je een goede basis van waaruit je als leerkracht kan werken aan positief gedrag van de leerlingen.
Sterke pedagogische vaardigheden
Heb je als leerkracht te maken met lastig gedrag of hardnekkig pestgedrag? Of wil je als schoolteam met elkaar en van elkaar leren hoe je positief gedrag in de school en in de klas kan stimuleren? De onderwijsadviseurs van Klaarr Educatie geven advies, training en persoonlijke begeleiding in gedragsvaardigheden. Samen met het schoolteam bepalen we wat er nodig is en stippelen we samen een route uit.